Leikkipankki

 

Leikkipankista löydät erilaisia pelejä ja leikkejä. Ohjeet lukevat jokaisen leikin alla. Lisäksi laululeikkien lauluja voit opetella YouTube-videoiden avulla. Linkit videoihin löytyvät leikin tai laulun yhteydestä.


Leikit ovat lajiteltu seuraavasti:

• Tutustumisleikit

• Hippaleikit

• Ulkoleikit

• Liikuntaleikit

• Pienten lasten leikit

• Laululeikit

• Ongelmanratkaisu- ja hoksausleikit

• Rauhoittavat ja lopetusleikit

Tutustumisleikit


Tutustumisleikkien avulla lasten on helppo tutustua toisiinsa. Niiden avulla voidaan
“sulattaa jää” ja rohkaista toinen toistamme tulemaan leikkiin mukaan.

Ketä on piilossa?

Yksi leikkijöistä valitaan musiikki- ja piilotus vastaavaksi. Leikkijät liikkuvat ympäri huonetta
musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, kaikki leikkijät kyykistyvät maahan niin, että pää on
kiinni jaloissa ja silmät ovat suljettuina. Leikkijöiden ollessa silmät kiinni yksi tai useampi
piilotetaan viltin alle. Kaikki muut paitsi viltin alla olevat, nousevat ylös saadessaan
piilottajalta siihen luvan. Nyt on aika katsoa ympärille ja kertoa ketä on piilossa?

Kuuma peruna

Osallistujat istuvat piirissä. Kuuma peruna (hernepussi tai pallo) kulkee leikkijältä toiselle,
kunnes perunan etsijä, joka seisoo piirin ulkopuolella kasvot poispäin käännettyinä,
huutaa: "Kuuma peruna!" Se, jolla on peruna kädessään, liittyy etsijöihin. Uusi perunan
etsijä valitsee jonkin numeron, johon asti perunan etsijät laskevat yhdessä hiljaisella
äänellä ennen kuin huutavat "Kuuma peruna!" Leikkiä jatketaan niin kauan kunnes
viimeinenkin osallistuja on siirtynyt perunan etsijöihin.

Minä olen... ja minä pidän...

Yksi leikkijöistä sanoo nimensä ja jonkin asian, joka kuvaa häntä (esim. mistä hän ei pidä
tai mitä hän rakastaa, mikä on hänen mieliruokansa tai suosikkieläimensä - teema voidaan
valita etukäteen). Seuraava sanoo edellisen etunimen ja hänen valintansa sekä lisää
perään omansa; kolmas toistaa edellisten nimet ja symbolit ja lisää omansa jne.
Tämä harjoitus sopii hyvin ensimmäisiin tapaamiskertoihin, koska se auttaa katsomaan toisia
silmiin heidän puhuessaan ja puhumaan suoraan toiselle. Esimerkiksi: "Sinun nimesi on
Antti ja sinä pidät porkkanoista. Sinun nimesi on Sari ja rakastat suklaata. “Minun nimeni
on Kaija ja pidän kaalilaatikosta."

Ihminen ihmiseen

Leikkijät ottavat oikealla puolella piirissä olevan parikseen. Leikinohjaaja sanoo esim.
"Peukalo olkapäähän", jolloin jokaisen on laitettava peukalonsa parin olkapäähän. Jotkut
suoritukset edellyttävät ongelmanratkaisutaitoa, jotta kummankin onnistuu tehdä tehtävä
yhtä aikaa (esim. kyynärpää polveen). Muutaman ohjeen jälkeen leikinohjaaja sanoo:
"Ihminen ihmiseen", jolloin vaihdetaan paria. Se joka jää ilman paria on seuraava ohjeiden
antaja. Jos leikkijöitä on tasaparit, viimeiseksi toisensa löytänyt pari on yhdessä ohjeiden
antaja.
 

Mikä eläin olisit?

Ollaan piirissä ja jokainen saa vuorollaan kertoa mikä eläin haluaisi olla ja miksi? Miten tämä eläin kuvastaa sinua? Ehkä kyseinen eläin kuvaa jollain tapaa luonnettasi tai tapaa jolla toimit :)
Ajatusleikkiä voidaan jatkaa, lasten paremmin jo tuntiessa toisensa, niin että vieressä oleva sanoo mikä eläin hänellä tulee mieleen vieressä istuvasta kaverista ja miksi. Tarkoitus ei ole loukata ketään vaan oppia tuntemaan toisten luonteenpiirteitä ja samalla muistella elämille ominaisia tapoja toimia. Itseä ja kaveria kuvatessa on tarkoitus kertoa omista luontaisista tavoista ja kiinnostuksen kohteista.
 
 

Hippaleikit


Hippaleikit soveltuvat hyvin esimerkiksi tuntien aloitusleikeiksi, sillä lapset pääsevät
heti liikkeelle, kuluttamaan energiaa. Ne ovat usein säännöiltänsä helppoja, joten
jokainen lapsi pääsee mukaan leikkiin helposti. Niiden avulla saadaan hiki pintaan ja
keho lämpimäksi, joka edesauttaa sitä, ettei haavereita synny.

Aku Ankka -hippa

Leikitään kuten tavallista hippaa, mutta pelastautumiseen tarvitaan hieman ketteryyttä ja
hyvää muistia. Kun hippa lähestyy ja haluat turvaan, mene kyykkyyn ja huuda sen
Ankkalinnan hahmon nimi, mikä tulee ensimmäiseksi mieleesi. Jos et ehdi mennä
kyykkyyn ja huutaa, tai sanot saman nimen toistamiseen, joudut hipaksi.

Kanahippa

Leikitään tavallisen hipan tapaan, mutta hipaksi joutumiselta pelastuu menemällä kyykkyyn
kuten kana vaaran lähestyessä.

Puuhippa

Jokainen leikkijä valitsee itselleen puun, jossa asuu. Yksi leikkijöistä on ilman puuta. Kun
hän huutaa: "Talo palaa, pakko vaihtaa", täytyy kaikkien leikkijöiden vaihtaa puuta. Ilman
puuta ollut leikkijä yrittää samalla saada itselleen puun. Se, joka jää ilman puuta, jää
uudeksi huutajaksi.

Kiinalainen hippa

Leikitään kuten tavallista hippaa. Leikkijän, joka jää hipaksi, on pidettävä kättään siinä
mihin hippa häntä kosketti kunnes saa jonkun toisen kiinni. Hippa tietenkin yrittää
koskettaa mahdollisimman hankalaan paikkaan kuten nilkkaan.

Halaushippa

Tässä hippaleikissä turvana on halaus. Yksi leikkijöistä on hippa, joka määrää
halausryhmän koon. Ryhmän koko voi muuttua leikin aikana. Ollakseen turvassa
leikkijöiden pitää muodostaa hipan määräämän kokoinen halausryhmä. Turvassa saa olla
vain hetken ja sitten on jatkettava juoksemista. Siitä leikkijästä, jota hippa koskettaa, tulee
uusi hippa.

Ketjuhippa

Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Kun hippa saa jonkun kiinni, he jatkavat käsi kädessä
muiden kiinniottamista. Ketjun pitää pysyä ehjänä ja ainoastaan ulommaiset saavat
tavoittaa muita leikkijöitä vapaalla kädellään. Leikki loppuu, kun kaikki leikkijät ovat
ketjussa.

Kyykkyhippa

Leikkijät valitsevat keskuudestaan hipan, jonka jälkeen päätetään, montako kyykkyä
leikkijöillä on, esim. kolme. Leikkijä on turvassa hipalta menemällä kyykkyyn. Hippa ei saa
jäädä vahtimaan kyykyssä olevan viereen. Kyykkyyn saa turvautua niin monta kertaa kuin
alussa sovittiin.

Nenähippa

Yksi leikkijöistä valitaan hipaksi. Päätetään leikkialueen koosta, jotta kaikki leikkijät
tietävät, mihin asti saa juosta. Hippa vaihtuu hipan koskettaessa jotain leikkijää. Hippa ei
kuitenkaan saa koskettaa sellaista, joka seisoo yhdellä jalalla ja pitää nenästään kiinni.
Tässä asennossa ei saa olla kauaa, vaan on lähdettävä juoksemaan mahdollisimman
pian.
 

Pelasta puu- hippa

 Hippaleikki voidaan aloittaa kertaamalla erilaisia puulajeja. Tämä auttaa lapsia pelastamaan toisia leikin edetessä. Yksi jää hipaksi ja ottaa muita kiinni. Hipan saadessa kiinni, jäädään paikoilleen jähmettyneenä puuksi. Muut voivat pelastaa kiinni jääneen jähmettyneen puun koskettamalla puuta ja sanoessaan puun nimen samalla(keksimällä mikä puu tämä kiinnijäänyt on). Tämä ääneen sanottu puu pääsee uudestaan vapaana juoksemaan hippaa karkuun. Leikkiä voidaan vaikeuttaa  esimerkiksi niin, että saa saa sanoa vain suomessa kasvavia puita pelastaessaan muita.
 
 

Liikuntaleikit


Liikuntaleikit kehittävät motorisia taitoja haluttua lajia varten tai motorisia taitoja
yleisesti. Jokaisen harjoituksen jälkeen on lisätty esimerkki, jota kyseinen
tehtävä muun muassa harjoittaa.

Parijalkapallo >> harjoittaa yhteistyö- ja pelinlukutaitoja

Pelataan tavallista jalkapalloa siten, että pelaajat ovat pareittain ja että kunkin parin toiset
jalat on sidottu narulla yhteen.
 
 

Tahmeat popcornit >> harjoittaa hyppytekniikoita ja motoriikkaa

Leikki alkaa siten, että leikkijät pomppivat, loikkivat tai hyppelevät ympäriinsä. Jokainen on
ikään kuin tahmea popcornjyvä, joka yrittää lähestyä muita samanlaisia maissinjyviä. Kun
jyvä koskettaa toista jyvää, ne takertuvat yhteen. Tartuttuaan kiinni toisiinsa ne jatkavat
pomppimistaan yhdessä takertuen uusiin jyväsiin, kunnes kaikki jyvät ovat lopulta
takertuneet yhdeksi suureksi popcorn-kimpaleeksi.

Jäätyneet hernepussit >> harjoittaa tasapainotaitoja

Leikkijät liikkuvat ympäriinsä ja yrittävät pitää hernepussia päänsä päällä. Leikinohjaaja
kehottaa leikkijöitä välillä kulkemaan varpaillaan, hyppimään yhdellä jalalla, kulkemaan
takaperin, kulkemaan hitaammin tai nopeammin jne. Jos leikkijältä putoaa hernepussi, hän
jäätyy paikoilleen. Toisen leikkijän pitää poimia pussi ja asettaa se jäätyneen toverinsa
päälaelle sulattaakseen hänet. Tätä tehdessään hän ei saa pudottaa omaa
hernepussiaan. Leikin tarkoituksena on tovereiden auttaminen, jotta he eivät joutuisi
olemaan jäätyneinä.
>> Pallojen kanssa? Eli pitää pitää toisessa kädessä yhtä palloa, jos
tippuu niin jäät paikalleen ja kaverin pitää käydä nostamassa pallo ja tuoda sitten pallot
molemmissa käsissä kaverille pallo takaisin.

Seläkkäin pystyyn >> harjoittaa yhteistyötaitoja ja luottamusta joukkuepelejä varten ja staattista lihaskuntoa

Kaksi leikkijää istuu lattialla selätysten siten, että heidän polvensa ovat koukussa. Tästä
asennosta he yrittävät päästä seisaalleen työntämällä selkiään vastakkain jalkojaan
liikuttamatta. Pystyyn päästyään leikkijät voivat yrittää istuutua selätysten takaisin maahan.
Tehtävää voi kokeilla esimerkiksi koripallo käsissä.

Hiirenhäntä >> lisää keskittymiskykyä ja valppautta

Yksi leikkijöistä pyörittää narua matalalla. Toiset leikkijät seisovat pyörittäjän ympärillä ja
yrittävät hypätä narun yli aina kun se tulee kohdalle. Jos joku sotkeutuu naruun, hänestä
tulee pyörittäjä.

Sylipallo >> sosiaaliset taidot

Kaikki leikkijät istuvat piirissä jalat suorina edessä, melkein kiinni toisissaan. Kädet ovat
tukena selän takana. Tarkoituksena on saada pallo liikkumaan sylistä syliin ilman käsien
apua.

Pallon kuljetus >> harjoittaa tärkeitä pallonkuljetus taitoja jalkapallo -peliä varten

Leikkijöistä muodostetaan kaksi joukkuetta. Joukkueet istuvat tuoleilla vastakkain
rintamariveissä jonkin matkan päässä toisistaan, jalat suoriksi ojennettuina. Joukkueen
ensimmäisellä on pallo nilkkojen välissä. Leikinohjaajan annettua merkin koettavat leikkijät
jalkojen avulla antaa pallon vierustoverin nilkkojen varaan, tämä seuraavalle jne. Ensiksi
valmiiksi tullut joukkue voittaa. Jos joku pudottaa pallon, hän hakee sen ja jatkaa leikkiä.

Pallokoris >> harjoittaa pallonheitto tarkkuutta koripalloa/lentopalloa ajatellen

Leikkiin tarvitaan vähintään kaksi joukkuetta, joille molemmille annetaan pallo ja ämpäri tai
muu astia. Yksi joukkueesta ottaa ämpärin ja seisoo muutaman metrin päässä jonossa
olevasta joukkueestaan. Joukkueen jäsenet yrittävät vuorotellen heittää pallon ämpäriin.
Ämpärin kannattelija saa auttaa siirtelemällä ämpäriä kohti palloa, mutta paikallaan
pysyen. Etukäteen sovitaan 3-5 heittokerrasta. Joukkue, jolla on eniten koreja voittaa.

Heittopallo piirissä >> harjoittaa reaktionopeutta

Leikkijät istuvat piirissä risti-istunnassa, yksi on piirin keskellä pallon kiinniottajana. Istujat
heittelevät palloa nopeasti toisilleen. He saavat kurkottaa kauas sivulle ja kaatua selälleen
pallon tavoittaakseen, mutta eivät saa nousta seisomaan eivätkä siirtyä paikaltaan.
Keskellä oleva kiinniottaja yrittää koskettaa palloon tai siepata sen. Kun hän siinä
onnistuu, piirin keskelle joutuu se, joka viimeksi kosketti palloa.

Keilojen vartija >> harjoittaa reaktionopeutta ja ryhmähenkeä

Leikkiin tarvitaan iso pallo ja 3-4 keilaa. Yksi leikkijöistä valitaan vartijaksi. Leikkijät
seisovat piirissä, jonka keskellä on keilat ja vartija. Piirissä olevat heittelevät palloa sinne
tänne ja yrittävät vartijan huomaamatta kaataa pallolla jonkun keiloista. Se, joka onnistuu,
rupeaa vartijaksi ja entinen vartija asettuu piiriin. Jos vartija itse kaataa keilan, hän valitsee
jonkun toisen tilalleen.

Pienten lasten leikit


Pienille lapsille sopivat leikit, joissa on yksinkertaiset säännöt ja mukaansatempaava
tunnelma. Mielenkiintoa on huomattavasti helpompi pitää yllä, jos leikkeihin liittää
loruja, runoja ja tarinallisuutta.
Koko leikkihetken voi yhdistää esimerkiksi yhdeksi
tarinaksi. “Tänään lähdetään eläintarhaan, mitäs apinat syö? No otetaanpas
banaanihippa, sen jälkeen leikitään pieniä kaloja ja sitten mennään kokeilemaan miten karhut, ravut ja muut eläimet liikkuvat.”


Pienet kalat

Valitaan yksi leikkijöistä haueksi, muut ovat pikkukaloja. Lausutaan runo:

Pienet kalat uivat ai ai
pienet kalat uivat ai ai
pienet kalat uivat ai ai
eikö tule hauki ei kai.

Pikkukalat uivat runon ajan lattialla mahallaan luikerrellen siihen asti, kunnes runossa
kuuluu KAI. Silloin kalat jähmettyvät paikoilleen. Hauki nappaa pois pelistä tai apuhauiksi
ne, jotka liikahtavat.

Harakka hyppii

Lausutaan runo ja tehdään siihen kuuluvat liikkeet:

Harakka hyppii maassa - Hypitään paikallaan.
Västäräkki keikkuu kivellä - Keinutaan puolelta toiselle.
Varpunen nokkii katolla - Koputetaan sormilla päätä.
Kissa köyristää selkäänsä - Köyristetään selkää.
Kaikki linnut pelkää - Vapistaan.
Tuolla ne jo lentää - Heilutetaan käsiä kuin siipiä.
Omaan pikku pesään - Tehdään käsistä pesä.

Liisa nukkui

Lausutaan runo ja tehdään siihen kuuluvat liikkeet:

Liisa nukkui, näki unta - Laitetaan kädet silmille
yöllä satoi paljon lunta - Tehdään käsillä lumisadetta ylhäältä alas
kinos kasvoi, kasvoi pilviin asti - Nostetaan kädet korkealle ja seistään varpailla

Liisa juoksi nopeasti - Juostaan paikallaan
palloin pyörein pehmein - Tehdään käsillä pyöreitä muotoja
rakensi hän lumimuurin - Taputetaan käsillä alas lumimuuria

Liisa heräs unestaan - Hierotaan silmiä
muisti lumilinnojaan - Laitetaan käsi pään päälle
ulos juoksi nopeasti - Juostaan paikallaan
lunta olikin vain polviin asti - Laitetaan kädet polviin.

Pikkuiset kultakalat

Lauletaan ja leikitään laulu yhdessä:

Pikkuiset kultakalat lammessa ui,
pikkuinen kalaäiti huolestui.
Uikaa uikaa jos osaatte,
ja ne uivat ja uivat sen uskotte - heilutellaan käsiä kämmenet yhdessä niinkuin kalan
pyrstöä, koko tämän säkeistön ajan

Hop hop däpädäpä hop hop hui!
Hop hop däpädäpä hop hop hui!
Hop hop däpädäpä hop hop hui!
ja ne uivat ja uivat sen uskotte.

- Hop Hop- kohdassa taputetaan reisiä 2 kertaa.
- Däpädäpä- kohdassa taputetaan käsiä yhteen 2 kertaa.
- HUI- kohdassa nostetaan kädet ilmaan. Jos leikitään aikuinen ja lapsi yhdessä aikuinen voi nostaa lapsen tässä kohdassa ilmaan.

Voit kuunnella laulun tästä.

Yhdistä eläin oikeaan ääneen ja asuinpaikkaan


Opetellaan yhdistämään eläin ja ääni toisiinsa. Aikuinen näyttää (kuvakirjasta) jonkin eläimen kuvan ja kysyy lapselta miten tämä ääntelee tai toisinpäin niin, että aikuinen sanoo ensin äänen ja kysyy mikä eläin on kyseessä? Aikuinen auttaa lasta yhdistelyissä.

Leikki etenee niin, että yhdistetään kuva ja paikka missä eläin elää (kuvakirja/erilliset kuvat). Mahdollisuuksia on esimerkiksi maatila/metsä/viidakko/ meri tai järvi.


Laululeikit


Laululeikkien avulla voidaan harjoitella huomaamattomasti monia tärkeitä taitoja. Oikeaa ja
asenta, vahvistaa käsien ja aivojen yhteistoimintaa sekä harjoitella hallitsemaan
kehoamme. Laululeikeissä tehdään samaan aikaan liikettä ja laulua, niiden leikkiminen on erittäin tärkeää nuoressa iässä, jolloin taidon oppii helpommin. Laululeikit ovat myös
innostavia ja helppoja vetää isollekkin porukalle. Lisäksi myös nämä leikit harjoittavat sosiaalisia taitoja.

Pingviini leikki

Lauletaan yhdessä, voit kuunnella melodian tästä.

No ootkos koskaan nähnyt sä pingviiniä
katso tännepäin, niin pingviinin sä näät
Pingviinit huomio, pingviinit asento

Pingviinit huomio kohdassa jokainen laittaa käden otsalle, ja asento kohdassa ollaan
tikkusuorina. Laulun jälkeen opettaja sanoo asian, jota pitää tehdä:

oikea käsi
vasen käsi
oikea jalka
vasen jalka
pyöri ympäri
lepo

Eli jokaisella kerralla otetaan yksi tekeminen lisää ja lauletaan laulua samaan aikaan.

Huugi-guugi

Laita Frööbelin Palikoiden Huugi-Guugi soimaan ja tee leikki ohjeiden mukaisesti. Jos on
aikaa, voitte opetella laulun itse ja keksiä ohjeita lisää.

Maailmanympärysmatka

Lähdetään kiertämään yhdessä maapallon eri osia (esim. käynti kaikilla mantereilla).

Aluksi  voidaan yhdessä tutkia kartalta kohteita ja miettiä millä uuteen kohteeseen
matkustettaisiin:

– AUTO (Autolla ajetaan varo-varo-vasti, ettei kaatuisi kallis lasti…)
– JUNA (Pienen pieni veturi aamulla kerran…)
– LAIVA (Mikki merihädässä)
– VENE (Miska soutaa joella)
– LENTOKONE (Minä olin lentäjän poika)
– HELIKOPTERI, KUUMAILMAPALLO, SUKELLUSVENE … (improvisoiden)

Leijonan metsästys

Leijonan metsästyksen melodian voit kuunnella tästä.

Leijonaa mä metsästän   MARSSIEN SALISSA
tahdon saada suuren. VARPAILLA KÄVELY – KURKOTUS YLÖS
enkä pelkää ollenkaan MARSSI – PÄÄN PUDISTELU
(tauon aikana piiriin)

Edessä on … TAPUTTAEN REISIIN JA KÄMMENET
x8
Sitä ei voi ylittää! JOUSTAEN PAIKALLA KÄSILLÄ MYÖTÄILLEN
Sitä ei voi alittaa!
Sitä ei voi kiertää!
Täytyy mennä läpi! KÄSILLÄ TAPUTUKSET (pyyhkäisten)
(tauon aikana marssitaan kohti piirin keskustaa kasin aikana)

Viimeisellä kierroksella kuunnellaan, mitä luolasta löytyy > improvisoiden paluu takaisin
kotiin.

Pingviinitanssi

Laulun melodian voit kuunnella tästä.
Leikin aluksi leikkijät asettuvat piiriin.

Laineilla keinui pieni lautta vain,
siellä mä ystäväni nähdä sain,
4 askelta oikealle
4 askelta vasemmalle
mustavalkoisen
Ville Viluisen.
3 askelta keskelle > taputus reisiin
3 askelta taakse > taputus reisiin
Mulle hän vihelteli mielissään,
tanssimaan tuli tänne lämpimään,
4 askelta oikealle
4 askelta vasemmalle
kohta osaat sen,
laulun iloisen.
3 askelta keskelle > taputus reisiin
3 askelta taakse > taputus reisiin
Yykaakoo yykaakoo
pingviinit on täällä joo,
3 nopeaa askelta oikealle + 3 nopeaa askelta vasemmalle
käsi kädessä 1/2 kierrosta
nelviikuu nelviikuu
hauskaa kieltä laulaa suut.
3 nopeaa askelta oikealle + 3 nopeaa askelta vasemmalle
käsi kädessä 1/2 kierrosta
vik vik vik, vik vik vik
lal lal lal lal lal lal la
2x taputus: reidet - kädet - kaverin kädet
kierto selät vastakkain
vik vik vik, vik vik vik
lal lal lal lal lal lal la
2x taputus: reidet - kädet - kaverin kädet
kierto selät vastakkain



Ulkoleikit


Ulkoleikit kehittävät kehon hallintaa ja sosiaalista kanssakäymistä - mikä parasta,
raittiissa ulkoilmassa. Sääntöleikit kuuluvat olennaisesti ulkoleikkeihin. Niissä lapsi
oppii toimimaan yhteisten sopimusten mukaan ja kunnioittamaan niitä.
Ulkoleikkeihin tarvitaan tilaa. Esimerkiksi välitunnit sopivat mainiosti ulkoleikkien
leikkimiseen.

Kevään merkkejä. Etsi, löydä ja tunnista.


Kokoonnutaan ulos piiriin, ja sovitaan että parin kanssa etsitään ja kuvataan kameralla/I padilla yhdessä sovitulta alueelta erilaisia kevään merkkejä sovitussa ajassa. Tämän jälkeen kokoonnutaan yhteiseen tilaan, laitetaan kuvat koneelle ja katsotaan ne yhdessä läpi. Nimetään kasvit ja muut lasten kuvaamat merkit keväästä yhdessä. Huomioidaan yhtäläiset kuvat yhdistäen nämä ja kootaan kuvista yhteinen kokoelma. Lopuksi tehdään kevään merkeistä yhteinen kuvakollaasi.

Pohjatuuli ja etelätuuli

Jaetaan pohjatuulille liivit, jotta he erottuvat etelätuulista. Pohjatuuleksi nimetyt leikkijät
laskevat kymmeneen. Sillä aikaa etelätuuleksi nimetyt hajaantuvat ympäriinsä. Sitten
pohjatuulet yrittävät ottaa heitä kiinni. Kun pohjatuuli onnistuu koskettamaan etelätuulta,
tämä jäätyy leveään haara-asentoon. Saadakseen hänet taas sulamaan jonkun toisen
etelätuulen pitää ryömiä hänen jalkojensa välistä. Pohjatuulten lukumäärä pysyy pelin
aikana samana, mutta jäätyneiden ja etelätuulten määrä vaihtelee.

Sardiinipurkki

Yksi leikkijöistä menee piiloon muiden pitäessä silmiään kiinni. Etsijät laskevat yhdessä
sovittuun lukuun asti ja lähtevät sitten etsimään piilossa olijaa. Leikkijä, joka onnistuu
tämän löytämään, menee samaan piiloon. Näin piilossa olijoiden määrä kasvaa.
Viimeisestä löytäjästä tulee uudessa leikissä uusi piiloon menijä. Leikki onnistuu parhaiten
joko hämärässä tilassa tai ulkona.

Purkkis

Tähän leikkiin tarvitaan monta pelaajaa. Pelialueen rajat on hyvä määritellä. Yksi
leikkijöistä on etsijä. Pallo laitetaan keskelle nurmikkoa ja joku potkaisee sen
mahdollisimman kauas. Etsijä hakee pallon ja muut menevät piiloon. Kun etsijä on tuonut
pallon entiselle paikalleen hän huutaa "Purkki kotona!" ja alkaa etsiä toisia pelaajia. Aina,
kun etsijä näkee jonkun, hän juoksee pallon luo ja huutaa esim. "Minna purkissa!" Toiset
pelaajat voivat yrittää pelastaa kiinnijääneen siten, että he juoksevat pallon luokse etsijän
huomaamatta ja potkaisevat pallon uudelleen. Tällöin kaikki kiinnijääneet pelastuvat ja
etsijä joutuu alkamaan etsimisen alusta. Kun etsijä on löytänyt kaikki, ensimmäisenä
löydetystä tulee seuraava etsijä.

Muorin torimatka

Yksi leikkijöistä on muori ja muut lapsia. Muori seisoo lasten edessä ja sanoo lähtevänsä
torille. Lapset tahtovat torille mukaan, mutta muori keksii erilaisia esteitä. Lopulta muori
suostuu ottamaan lapset mukaan. Muori lähtee kulkemaan lapset perässään. Joku
lapsista huutaa KRAKS, jolloin kaikki pysähtyvät ja muori kysyy "Mikä se oli?" Lapset
keksivät esimerkiksi, että oksa katkesi. Jatketaan kävelyä ja taas joku lapsista sanoo
KRAKS. Muori kysyy ja lapset keksivät taas jotain syyksi. Kolmannella kerralla kun joku
lapsista sanoo KRAKS ja muori kysyy "Mikä se oli?", lapset vastaavat "Muorin hame
repesi." Tällöin lapset juoksevat takaisin kotiviivalle ja muori koettaa saada jonkun kiinni.
Kiinni saadusta tulee muori ja leikki alkaa alusta.

Viimeinen pari uunista ulos

Leikkipaikaksi valitaan tasainen alue. Leikkijät seisovat pareittain. Pariton leikkijä seisoo
jonon edessä selin toisiin ja huutaa "Viimeinen pari uunista ulos!" Silloin viimeisenä olevat
lähtevät juoksemaan omaa puoltaan eteenpäin tavoittaakseen parinsa. Edessä ollut
pariton yrittää saada kiinni toisen juoksijoista. Jos hän onnistuu ennen kuin takaa-ajettavat
ehtivät koskettaa toisiaan, heistä tulee uusi pari jonon etupäähän. Yksin jäänyt juoksija on
vuorostaan huutaja.

Nurkkis

Nurkkikseen tarvitaan keppi sekä talo, jonka ympäri voi kulkea. Yksi leikkijöistä valitaan
nurkkikseksi ja toiset menevät talon taakse. Leikkijät kiertävät taloa ja nurkkis yrittää
nähdä jonkun heistä. Ennen kuin nurkkis kurkistaa nurkan takaa, hänen täytyy heiluttaa
kolme kertaa kepillä, jotta muut ehtisivät juosta seuraavan nurkan taakse. Jos nurkkis
näkee jonkun leikkijän, tästä tulee seuraava nurkkis. Leikkijät kulkevat koko ajan samaan
suuntaan, mutta nurkkis saa vaihtaa suuntaa aina kun haluaa.

Maan ryöstö

Leikkijät piirtävät maahan omien kenkiensä kokoiset alueet, joissa seisovat. Yhdellä
leikkijöistä on pieni keppi, jonka hän heittää jollekin. Tämä yrittää heitosta potkaista kepin
mahdollisimman kauas ja mittaa sitten matkan omasta maastaan kepin putoamispaikkaan
askelillaan (jalkapohjan mitta). Sitten hän lisää omaan maahansa alueen, joka on saman
kokoinen kuin kepin putoamispaikkaan mitattu askelten määrä. Jos keppi putoaa
potkaisijan omalle alueelle, hän menettää kepin pituussuunnan osoittaman alueen
maastaan. Leikkijä putoaa pelistä kun hän ei enää mahdu seisomaan molemmilla
jaloillaan omalla maallaan.

Varo häntääsi

Kaikki leikkijät saavat narunpätkän, joka laitetaan selän taakse roikkumaan hännäksi.
Leikkijät koettavat siepata toisiltaan hännän. Häntänsä menettänyt joutuu leikistä pois.
Voittaja on se, joka saa kerätyksi eniten häntiä.

Viestin vienti

Yhdelle leikkijöistä annetaan tehtäväksi viestin vienti määrättyyn paikkaan määräajassa.
Toiset leikkijät yrittävät estää häntä pääsemästä perille ja piiloutuvat eri kohtiin matkan
varrelle voidakseen yllättää hänet. Jos kaksi leikkijää saa kosketetuksi viestinviejää ennen
kuin hän ehtii määräpaikkaan, hän joutuu kiinni. Hänen tilalleen valitaan toinen viestinviejä
ja jatketaan leikkiä.

Poroerotus

Leikkijöistä valitaan kaksi poroisäntää. Molemmat saavat yhden erivärisen pallon. Loput
leikkijöistä ovat poroja, jotka juoksevat ympäriinsä rajatulla alueella eli poroaitauksessa.
Poroisännät alkavat merkitä poroja heittämällä niitä palloilla. Merkittyihin poroihin
kiinnitetään pallon värinen pyykkipoika, jonka jälkeen merkityt porot saavat taas juosta
vapaina. Eniten poroja merkinnyt poroisäntä voittaa.

Arviojuoksu

Tässä leikissä voittaja ei ole nopein vaan se, joka pystyy parhaiten säätelemään
juoksemistaan. Jokainen leikkijä arvioi tiettyyn välimatkaan tarvitsemansa juoksuajan ja
kokeilee sitten, kuinka lähelle arviotaan pääsee. Leikkijät pyrkivät parantamaan
ajanarvioimiskykyään.

Pitkänpitkä loikka

Tämän leikin tarkoituksena on saada leikkijät yhteistyössä hyppäämään mahdollisimman
pitkälle. Ensimmäinen hyppääjä loikkaa lähtöviivalta niin pitkälle kuin mahdollista.
Seuraava hyppääjä loikkaa siitä kohdasta, johon edellinen hyppääjä putosi. Leikkijät
yrittävät parantaa kokonaissuoritustaan onnistuneilla osahypyillä. Tätä loikkaleikkiä
voidaan leikkiä joko sisällä tai ulkona, hypäten eteen- tai taaksepäin, joko paikalta tai
vauhtia ottaen, hyppäämällä kolmiloikkaa jne. Sitä voidaan leikkiä myös joukkueiden
välisenä kilpailuna.

Lumilabyrintti

Koskemattomaan lumeen tallataan polkusokkelo. Leikkijät asettuvat sokkelon varrelle.
Yksi leikkijöistä on noita, joka yrittää saada muita leikkijöitä kiinni. Ennen leikin alkua
sovitaan turvapaikat, joissa on turvassa noidalta. Leikkijät saavat liikkua vain tallattuja
polkuja pitkin. Kun kaikki leikkijät ovat kiinni, noita vaihtuu.


Ongelmanratkaisu- ja hoksausleikit


Ongelmanratkaisu- ja hoksausleikit sopivat hiukan vanhemmille lapsille. Niiden
avulla voidaan harjoitella keskittymistä, ongelmanratkontaa ja sosiaalisia taitoja.
Ongelmanratkaisua olisi hyvä harjoitella niin yksin kuin ryhmässä. Yksilöllisesti
tapahtuvaa ongelmanratkaisua on helppo harjoitella arjessa.

Mitkä kengät laitetaan jalkaan, kun ulkona sataa?
Miten käy jos laitat kuuman ruuan suuhun?

Eli ongelmanratkaisua tulee harjoiteltua usein huomaamatta, tosin vanhempien ja
muiden läheisten tulee antaa siihen mahdollisuus.


Mitä on muuttunut?

Leikkijät istuvat piirissä. Piiristä valitaan yksi/useampi, jotka haluavat osallistua
muuttumisleikkiin ja yksi/useampi, jotka aiheuttavat tämän muutoksen. Muut piirissä olijat
kääntävät katseensa muualle kun muuttuja(t) lisäävät/poistavat/vaihtavat paikkaa joko
vaatteiden tai esineiden osalta. Muutoksen ollessa valmis, arvaajat piirissä saavat kertoa
huomaamansa muutokset.

Tulitikkulaatikko

Arvausleikin vetäjällä on tulitikkulaatikko käsissänsä ja hän pyytää leikkijöitä kysymään mitä
tahansa kysymyksiä heille tulee mieleen. Vastaus on AINA kyllä taikka ei. Tärkeää on, että
kyselijät osaavat muotoilla kysymykset niin, että vastuksiin voi vastata joko kyllä taikka ei.
Leikkijöiden on tarkoitus löytää logiikka milloin vastaukset ovat oikeita (KYLLÄ) ja milloin
vääriä (EI). Logiikka on selvä: kun leikin johtaja pitää kädessä olevaa tulitikkurasiaa kiinni,
kaikkiin esitettyihin kysymyksiin vastaus on aina EI. Kun taas tulitikkurasia on auki,
vastaus kysymyksiin on KYLLÄ. Pelistä pääsee pois arvaamalla logiikan. Ensimmäinen
pelistä pois päässyt on voittaja. Peli lopetetaan kunnes viimeinenkin on arvannut kyseisen
logiikan tai muun sopimuksen mukaisesti.

LÄPS-leikki

Leikkijät ovat piirissä nelinkontin. Kämmenet ovat maassa siten, että omien käsien välissä
on kummankin vierustoverin toinen käsi. Leikin aloittaja läpsäyttää omalla kädellään kerran
lattiaan. Se, kenen käsi on seuraavana, läpsäyttää ja leikki jatkuu. Välillä vaihdetaan
suuntaa siten, että joku läpsäyttää kaksi kertaa. Se joka läpsäyttää väärään aikaan tai ei
huomaa läpsäyttää silloin kun pitäisi joutuu pelistä pois.

Miten kierrätän ja lajittelen?

Tutustutaan erilaisiin lajittelu- ja kierrätys mahdollisuuksiin, jotka on konkretisoitu pienillä paperilapuin nimetyillä lokeroilla esimerkiksi suurelle pahville. Lokerot edustavat oikeita kierrätys- ja lajittelupisteitä. Käydään lasten kanssa yhdessä läpi millaisia tavaroita ja jätteitä kotona voi olla ohjaajan/lasten keräämien kuvien avulla. Kuvia voi leikata esimerkiksi lehdistä. Lajitellaan kuvat eri pisteisiin siirtämällä kuva sopivaan lokeroon.

Esimerkkejä kierrätettävistä ja lajiteltavista materiaaleista:
• tarpeettomat lelut
• pieneksi jääneet vaatteet ja muut tekstiilit
• säilykepurkit
• lasipurkkien kannet
• kartongit askartelusta
• lasipullot
• patterit
• sanomalehdet
• kodin vanhaksi jäänyt elektroniikka
• ruoantähteet

Tehtävää voidaan varioida niin, että yksi tai useampi lapsi laittaa kuvat tarkoituksella hassulla tavalla vääriin lokeroihin, tai ainakin osan kuvista. Muut katsovat tuolloin toiseen suuntaan niin, etteivät näe miten epäjärjestys muodostuu. Tämän jälkeen muut saavat arvailla ja järjestellä lajittelu- ja kierrätys pisteiden sisällön oikealla tavalla.


Tässä on tehtävään liitteenä Linkki kierrätykseen ja lajitteluun:
http://www.helsinki.fi/jarj/symbioosi/kierratys/tekstiilit.html



Rauhoittavat ja lopetusleikit


Näillä leikeillä on hyvä lopettaa jokin meneillään oleva asia tai siirtyä uuteen
aiheeseen. Monissa leikeissä harjoitellaan toisten kuuntelemista. Leikit vaativat
keskittymistä, parantavat itsetuntemusta ja lisäävät leikkijöiden välistä
turvallisuuden ja läheisyyden tunnetta. Ne sopivat erityisesti iltaleikeiksi.

Sydänleikki

Tämä on itsetuntoa vahvistava leikki. Jokaiselle annetaan paksusta paperista tai pahvista
tehty sydän ja hakaneula, jonka he kiinnittävät toisen selkään. Jokainen kirjoittaa kunkin
sydämeen toisesta jotain myönteistä tai jonkin asian, jonka on oppinut tältä. Kun kaikki
ovat kirjoittaneet, jokainen lukee itsekseen omaan sydämeen kirjoitetut asiat.

Loistava tähti

Tämän harjoituksen avulla kohennetaan itseluottamusta. Jokainen leikkaa värillisestä
paperista ison tähden, jonka keskelle piirtää kuvansa. Sitten hän kirjoittaa tähden
jokaiseen sakaraan myönteisiä aioita itsestään. Isolle paperille tai taululle kirjoitetaan
otsikoksi: "Olen tähti! Loistan, koska..." Leikkijöiden tähdistä tehdään linnunrata. Jos
leikkijät ovat jo ennestään tuttuja toisilleen, voi harjoituksen tehdä myös niin, että leikkijät
kirjoittavat toisistaan myönteisiä asioita toistensa tähtiin.

Hyvä minä

Seinälle laitetaan iso kartonki tai paperi. Leikkijät täyttävät sen lapuilla, joissa kukin kertoo,
missä asioissa on hyvä. Kun kaikki ovat lappunsa liimanneet tai teipanneet, kukin voi
käydä edessä esittämässä lappuunsa kirjoittamansa asian. Tekstejä ei lueta suoraan
lapuista, vaan sanotaan ne muistista ja keskitytään katsekontaktiin toisten kanssa.

Keskittymisleikki

Leikkijät muodostavat pareja. Parit seisovat selätysten vastakkain silmät kiinni. Parit
kääntyvät hitaasti ympäri ja yrittävät löytää toistensa sormenpäät. Leikkiä voi jatkaa
etsimällä seuraavaksi esimerkiksi parin kyynärpäät jne.

Aaltoilu

Leikkijät muodostavat piirin. Leikinohjaaja kääntyy oikealle 90 astetta niin, että hän seisoo
oikealla puolella olevaa leikkijää kohti. Seuraava leikkijä hänen vasemmalla puolellaan
kääntyy myös 90 astetta ja katsoo leikinohjaajaan päin. Samoin kolmas leikkijä jne. Kaikki
piirissä olevat tekevät saman. Heti kun leikinohjaaja huomaa, että liike on kulkenut piirin
ympäri, hän aloittaa uuden liikkeen, esimerkiksi nostaa käden ylös. "Suuri aalto" toteutuu
taas. Kun leikinohjaaja taas huomaa liikkeen kulkeneen piirin ympäri, hän alkaa uuden
liikkeen (nojaa, kumartuu tms.).

Hymyn heitto

Leikkijät istuvat piiriin. Joku alkaa hymyillä, vetää kädellään hymyn pois kasvoiltaan ja
osoittaa jotakuta. Hymyn vastaanottanut henkilö aloittaa hymyilemisen ja heittää sen
seuraavaksi jollekin muulle. Toiset eivät saa nauraa eivätkä hymyillä. Se joka nauraa
joutuu pelistä pois.

Piirretty juoru

Leikkijät asettuvat yhteen tai useampaan jonoon. Takimmainen piirtää sormellaan edessä
olevan selkään jonkin kuvion kuten sydämen, kolmion tai tähden. Kuvion saanut piirtää
sen edessään seisovan selkään ja niin edelleen. Lopuksi kuvan lähettänyt ja viimeksi
saanut piirtävät kuvat taululle. Minkälaisena viesti tuli perille?
 
 
 

Lähteet

 
Koripalloliitto
MLL

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti